

För mig är det t.ex. inget problem om en elev har mössa på sig under lektionen så länge han eller hon uppför sig väl mot de andra eleverna och mot mig, men de flesta skolor tillåter inte mössa på lektionerna, vilket gör att man som lärare måste följa den regeln för att inte var osolidarisk mot de andra lärarna. Men efter att ha gått på HDK ett år (där även lärare har mössa på sig), så har jag blivit allt mer medveten om det absurda i att lägga ner så mycket energi och ilska som vissa lärare gör på en ”mössa”, vilket skapar väldigt onödiga konfliktsituationer. Jag vill mycket hellre lägga ner min energi på att försöka förebygga och stoppa mobbing, vilket för mig är mycket mer väsentligt. Jag tror att vi kan förebygga många konflikter i skolan om vi kontinuerligt och enträget jobbar med att utveckla elevernas (och lärarnas) empatiska förmåga. En viktig förutsättning för att vi skall lyckas med det är att det är ett tillåtande klassrumsklimat där jag som lärare utgår ifrån att alla elever är självständiga tänkande och kännande individer. Alla känslor och tankar måste respekteras och bekräftas även om det inte alltid kan accepteras.
2 kommentarer:
Välskrivet o samma tankar som jag har. Tycker att du lyckats fantastiskt bra med dina serier. Gissar att du nu byter teknik inför ditt nästa vernissage?
kram
...du behöver verkligen inte vara orolig för att du skulle misslyckats med dina serier...snyggt och professionellt framställt även utan akvarell...
dessutom vet du vad du pratar om när det gäller skolan.
Håller med , låt dem behålla mössan på.... kram Bibbi
Skicka en kommentar