fredag 27 november 2009

Intryck & Avtryck - v.48



Tiden på HDK har gjort att jag känner mig friare i mitt sätt att uttrycka mig konstnärligt, vilket jag är tacksam för. Jag vill därför med min gestaltning försöka förmedla en känsla av livet i ett för mig fritt skapande utan prestationskrav. Därför känns det för tillfället lite svårt att behöva tänka på den skriftliga inlämningen, samtidigt som jag vill vara fri i mitt tankesätt. Jag har skrivit många uppsatser i mitt liv, men kanske inte fått skapa fritt i samma omfattning. Jag har därför valt att börja med mitt skapande utan att tänka så mycket på var jag kommer att landa. Men det som jag brinner för och skulle vilja förmedla är vikten av de estetiska ämnenas betydelse för elevernas identitets utveckling, lärande och kritiskt tänkande. Det svåra för mig är att koppla samman detta med min egen gestaltning, men jag tror att det kommer att lösa sig under skapandets gång.

Konst av mina elever!

I tisdags trotsade eleverna november kylan när dom släpade ut en stor spånskiva på skolgården för att få utlopp för all sin skaparglädje! Tillsammans skapade dom en uttrycksfull målning som är början på ett nytt projekt i elevensval.
Det är underbart att få vara med och se hur eleverna utvecklar sin kreativa förmåga när dom experimenterar, laborerar och använder sig av olika uttryckssätt för att förmedla sitt budskap.
Mitt dilemma är att jag de närmaste veckorna måste betygsätta mina underbara elever samtidigt som jag skall vara kreativ, vilket alltid inte är så lätt.
Att uttrycka sig och visa sina tankar genom att gestalta och skapa är utvecklande för eleverna. Därför är det viktigt att skolmiljön och lärarna tar fram lusten och fantasin hos eleverna. Att våga, att finna lust och känna att man duger.
”Forskningen visar också att estetiska ämnen ökar elevernas självförtroende och samarbetsförmåga, och det stärker det sociala samspelet i en klass”(Pedagogiska magasinet nr.4, 2009).

1 kommentar:

katta sa...

Gud vá bra! Citatet från pedagogsiska magasinet ska jag kopiera upp i storformat o sätta upp så att alla ser! Jag är precis som du uppfylld av tankar kring de estetiska läroprocesserna. Du får igång dina elever bra Farmacia - härligt! Mina nior hade rollspel utifrån tonåringarna nu i veckan och jag fick gåshud - visst är vårt ämne superviktigt!! Kram Gladiatorn