fredag 20 november 2009

Det offentliga rummet som klassrum /Intryck & Avtryck, v. 47

Intryck och avtryck – elevers behov av att bli sedda och växa som människor
Genom livet möter vi väldigt mycket människor, befinner oss i en mängd olika situationer och miljöer, vilket gör intryck på oss och i förlängningen ett avtryck i våra liv. Naturligtvis förutsatt att intrycket känns äkta. Äkthet är oerhört viktigt i den här tiden som är så mycket yta. En snygg yta kan ge oss ett första intryck av något men det är först när vi upptäcker att det finns täckning för intrycket som det ger ett riktigt avtryck. Då kan det påverka mig så mycket att jag reviderar mitt eget liv och lägger om kursen. HDK har definitivt gjort ett avtryck i mig.
Lpo 94 talar om det etiska perspektivet som en del av skolans uppdrag. Med det menas att skolan skall främja elevers förmåga att göra egna ställningstaganden i samhället. Det är skolans uppdrag att överföra vissa värden till eleverna. Det står också att undervisningen skall vila på en demokratisk grund, som består i att bygga en plattform av moral och etik för att uppnå en större tolerans. Detta görs bl.a. genom samtal och reflektering. Från denna plattform (en mängd olika intryck) kan vi sedan bygga bestående kunskap (avtryck), under förutsättning att eleverna känner sig trygga, respekterade och sedda. En positiv självbild och ett gott självförtroende är viktiga komponenter både för sitt eget välbefinnande och för att kunna sätta sig in i hur en annan människa har det. En positiv självuppfattning är grunden för all inlärning.
Jag tror att det finns mycket att lära genom att förflytta klassrummet ut i det offentliga rummet och låta eleverna få möjlighet att uppleva och känna med hela kroppen och alla sina sinnen, under förutsättning att läraren känner sig trygg och behärskar situationen, så att inga elever kommer till skada, emotionellt eller fysiskt.
Jag vill förverkliga min gestaltning i en kombination av den digitala världen (photoshop) och den traditionella (att måla). Jag kommer att jobba parallellt och växelvis med dessa båda för att på bästa möjliga sätt kunna ta till vara mina ”äkta intryck” av livet och lärandet, så att det blir ett bestående "avtryck" i form av en konstnärlig gestaltning.

1 kommentar:

katta sa...

Snyggt formulerad text liksom bild! Ska bli mycket spännande att följa din blogg o ditt arbete. Jag håller självklart med dig i det du skriver inte minst det som handlar om HDK:s avtryck. Försökte tidigare idag gå igenom vilka delar i den här utbildningen som förändrat eller utvecklat mig. Det fanns några stycken. Vi har handledning måndag eftermiddag by the way. Kram från en just nu mycket konfunderad Gladiator