torsdag 5 november 2009

Det offentliga rummet som klassrum/ "Fantasy-Space-Place" -v.45


Jag tror att det finns mycket att lära genom att förflytta klassrummet ut i det offentliga rummet och låta eleverna få möjlighet att uppleva och känna med hela kroppen och alla sina sinnen. Min uppgift har varit att förverkliga min tanke, men framförallt en känsla, om en plats där alla människor, gammal som ung, kan mötas och få utlopp för sin fantasi och kreativitet. John Dewey, känd för uttrycket ”learning by doing”, ansåg att samspelet mellan individ och samhälle är viktigt för individens utveckling. I olika situationer och händelser bildar individ och samhälle meningsfulla helheter. Dewey ansåg att det är viktigt att verkligheten kopplas samman med undervisningen och att aktivt experimenterande leder till kunskap, vilket är tanken med min plats. Jag bestämde mig från början att behålla macken som den var, eftersom jag tycker att macken i sig har en charm och själ. Min förändring är en vision som mycket väl går att genomföra med modern teknologi och ingenjörskunskap, men det överlåter jag åt de professionella. ”Det är poesi det handlar om, ingenjörerna får lösa det tekniska”(Mattias).
Jag valde att placera huset bland molnen, eftersom det är den enda plats på jorden som fortfarande är orörd (åtminstone vad vi kan se med blotta ögat). Jag har valt att gestalta min förändring genom att visa utsidan, som i sin tur speglar insidan. Som Yohji Yamamoto sa: ”Kläder handlar om människor som vill berätta något”. Beroende på vem och i vilket sinnestillstånd man befinner sig i ändras utseendet på väggarna och öppnar upp oändliga möjligheter. Vygotskijs utgångspunkt var att förmågan att lära sig saker inte sitter i huvudet. Han menade att lärande är någonting aktivt, alltså att man lär sig genom att göra saker. Och han betonade att lärande alltid sker i en social miljö, tillsammans med andra. Jag ville också finna en plats där så många människor som möjligt förknippar med en själslig frid, ett lugn som gör det möjligt att skapa och fantisera. En fredad zon där alla kan mötas. Det finns inget som är omöjligt med min plats, allt är möjligt! I läroplanen hyllas ”skapande och kreativitet” men räknat i lektionstimmar hamnar dessa ämnen ofta på undantag, men utan fantasin och det kreativa skapandet blir kunskapen livlös. Det handlar om alla sätt att uttrycka sig, om alla sidor av den mänskliga intelligensen och inte bara om att läsa, skriva och räkna. På min plats blandas olika dofter med ljud av alla de slag, där är det fritt fram att känna på saker, gott om utrymme och där finns en aldrig sinande ström av synintryck som i sin tur leder till optimala inlärningstillfällen.
Det finns ett enormt behov av skapande i alla dess former och jag är övertygad om att min plats hade fyllt det tomrum som finns bland så många människor nu för tiden.

1 kommentar:

katta sa...

Tänkvärt i vanligt ordning det jag läser i din blogg. Verklighet och undervisning, ja, jag är inne på exakt samma resonemang. Jag tycker att du verkligen lyckats förmedla en känsla genom dina otroligt häftiga bilder. Går gärna på kurs hos dig. Nöj dig inte med att det skulle varit rätt med din plats - sälj in ditt konsept i din lilla stad, för det går verkligen att uppfylla. Ja, kanske inte att flyga bland molnen men det kan man ju göra inombords. Det gör iallafall jag när jag skapar./kram Gladiatorn