fredag 3 oktober 2008

Identitetsutveckling


Tarja introducerad en mycket intressant övning i tisdags som innebar att vi fick teckna för första gången.
Vilka konstnärer vi har i klassen, det var verkligen roligt att få se! Vi fick välja en sten och sedan teckna av den. Det var en väldigt skön och avslappnad stämning i klassen, precis som det kan vara ute i skolan när eleverna blir helt uppslukade av uppgiften. Momentet som sedan följde var att försöka teckna en tonåring utifrån den sten man hade valt. Övningen gick sedan ut på att försöka para ihop ”våra” tonåringar utifrån deras utseende med varandra. Det sägs att det tar tre sekunder att bilda sig en uppfattning om en människa, vilket är lite skrämmande. Det var en perfekt övning för att belysa hur lätt det är att döma någon utifrån utseendet, som egentligen bara är ett yttre skal. Det kan bli många bra och värdefulla samtal mellan eleverna, vilket förhoppningsvis får upp ögonen på att vi alla är lika värda oavsett vilken fasad vi visar upp. Denna övning skall jag verkligen göra med mina elever. Det är perfekt när man kan knyta ihop bilden med etiska samtal, som bidrar till att eleverna mår gott. Det handlar om att se eleven och bekräfta eleven för den han eller hon är, vilket bidrar till elevens identitetsutveckling. Du måste känna dig trygg i dig själv för att kunna ta till dig kunskap eller som Tarja sa: ”Det finns ingen kunskapsbildning av eleverna utan en identitetsutveckling”.





Inga kommentarer: