fredag 18 december 2009

Intryck & Avtryck - v.51

Jag vill med min gestaltning försöka förmedla en känsla av livet i ett för mig fritt skapande utan prestationskrav. Jag har skrivit många uppsatser i mitt liv, men kanske inte fått skapa fritt i samma omfattning. Jag valde därför att börja med mitt skapande utan att tänka så mycket på slutresultatet. Men det som jag brinner för och skulle vilja förmedla är vikten av de estetiska ämnenas betydelse för elevernas identitets utveckling, lärande och kritiskt tänkande. Det svåra för mig har varit att koppla samman detta med min egen gestaltning, men kan nu i efterhand se att båda bitarna hör ihop. Det jag skriver om och det jag skapar är min syn på livet. Mitt dilemma har varit att jag parallellt med projektet varit tvungen att betygsätta mina underbara elever samtidigt som jag själv skulle vara kreativ, vilket alltid inte har varit så lätt.
Min gestaltning speglar mig, men är även generell och kan ses från olika aspekter. Men det är just det som är charmen med en gestaltning. Även om jag har tänkt och haft ett bestämt syfte med min gestaltning så är det inte säkert att betraktaren uppfattar det på samma sätt, vilket är specifikt just för bilder.
”På vilket sätt en bild föreställer något eller ej eller om vi överhuvudtaget uppfattar den som en representation, det vill säga en bild föreställande något specifikt, kan vara individuellt eller kulturellt beroende. En bild är möjlig att tolka på flera olika sätt. Den innehåller olika sikt som vi inte alltid uppfattar (Bildens tysta budskap, s.190) ”.

3 kommentarer:

Fredrik Jonsson sa...

Jag håller med dig att man insett den estetiska utbildningens betydelse för utveckling av individen och identiteten. Jag har nog insett att man kan utgå frå bild, visuellt tänk i alla ämnen. Så mycket lättare det hade varit för de flesta elever att begripa vad som flyger förbi i skolvardagen. Dt märks att du har haft mycket att stå i under detta projekt men vad jag kan se har du klarat det galant. HA en lugn och skön jul så hinner nog alla tankar landa/Fredrik
P.S koppla av med lite fin konst/Akvarellmaffian
http://www.wiberg.com/johanramberg/johanramberg2009/johanramberg2009.asp

Bibbi sa...

Jag håller med dig och Fredrik. Det är synd att många lärare inte har förstått hur viktigt bild är som ämne. På Emmas senaste bildlektion fick eleverna "räkna matte!?"
Jag älskar din gestaltning, den speglar din personlighet, känslor och värme.......
...Skönt att du har kommit så här långt, för nu är det dags för lite avkoppling. Jag önskar dig en riktig god jul och gott nytt år.
Kram Bibbi ( också en gammal räv)

katta sa...

Hello Farmacia, nu lägger vi betygen bakom oss för ett tag och sätter oss ner o njuter av levande ljus o lugnet. Du har så rätt så. Betyg och skapande, vilket urusel kombination. Jag sov dåligt hela förra veckan tack vare betygen. Det finns så mycket glädje i din gestaltning, frihet. Jag är säker på att det är det dina elever får av dig. Ha en lovely Christmas. Å så ser jag fram emot att träffa dig efter jul. Kram Gladiatiorn